kalendarz imprez

atrakcje

aktualności

BOJEROWE MISTRZOSTWA ŚWIATA I EUROPY w klasie DN

 

Planowane na Mazurach najbardziej prestiżowe regaty bojerowe ze względu na słabe warunki lodowe przeniesiono jednak do Estonii 

BOJEROWE MISTRZOSTWA ŚWIATA I EUROPY w klasie DN
1-8 marca 2014


W dniu dzisiejszym zapadła ostateczna decyzja o miejscu rozgrywania najważniejszych regat bojerowych roku 2014 – Mistrzostw Świata i Europy w klasie DN. Aura nie była łaskawa dla Floty Polskiej DN, która jako organizator regat planowała rozegranie ich na Warmii i Mazurach, w zawsze gościnnym dla żeglarzy Giżycku.

Najlepszy lód mogący zapewnić flocie 200 ślizgów optymalne warunki do bezpiecznej rywalizacji przez cały tydzień regat jest w chwili obecnej w Estonii w pobliżu Haapsalu. Tam też w tej chwili kierują się wszyscy zawodnicy.
 

Z historii bojerów..
Warunki lodowe na zimowym jeziorze Niegocin od lat sprzyjają uprawianiu ślizgów bojerowych. W roku 1947 w Giżycku zorganizowany został stały ośrodek szkoleniowy żeglarstwa lodowego, który rozpoczął szkolenie miejscowej młodzieży, w sezonie zimowym 1949 r. rozpoczęto już stałą i systematyczną prace, szkoleniową, zorganizowano pierwszy po wojnie kurs instruktorów żeglarstwa, a już w 1951 r. rozegrano na Niegocinie pierwsze w historii naszego kraju Bojerowe Mistrzostwa Polski. Zawodnicy latali na wybudowanych w stoczni w Giżycku 10 nowych bojerach Monotyp XV. Również drugie mistrzostwa  w 1952 roku odbyły się w naszym mieście.  Od tego okresu Giżycko na długie lata stało się centrum, życia bojerowego dla całego kraju i regionu.

O DN-ach...
Rok 1966 wchodzi do historii żeglarstwa lodowego jako data historyczna, zmienia on całkowicie żeglarstwo lodowe w Polsce. Dzieje się to za sprawą Holendra Wim Van Ackera, który przyjechał na Mistrzostwa Polski, przywożąc do nas mały ślizg lodowy klasy DN: lekki i łatwy do transportu, z dostatecznie lekką konstrukcją, by można ją było wykonać we własnym zakresie. Holenderski mistrz bojerowy Wim van Acker, który w 1966 r. przywiózł do Giżycka pierwszy ślizg lodowy klasy DN, stwierdził, że jezioro Niegocin to jeden z najlepszych europejskich akwenów bojerowych. Doceniono to, lokalizując tutaj w 1994 roku 21. Bojerowe Mistrzostwa Świata i Europy w klasie DN.

W 2013 r. na Niegocinie rozgrywane były Bojerowe Mistrzostwa Europy w klasie DN, przeniesione przez organizatorów ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne ze Skandynawii do Polski. Pogoda przeszkodziła również w Giżycku, zbyt duże opady śniegu nie pozwoliły dokończyć rywalizacji (kontynuowanej na Zalewie Siemianówka tuż przy granicy z Białorusią), ale uczestnikom i organizatorom tak się spodobało, że postanowili, że tegoroczne prestiżowe zawody zlokalizowane zostaną właśnie w Giżycku, na jez. Niegocin z  bazą regat w Porcie Ekomarina Giżycko. Areną ważnych bojerowych rozgrywek juniorów i seniorów było w tym roku  jez. Kisajno. W połowie lutego odbyły się na Kisajnie Międzynarodowe Bojerowe Mistrzostwa Polski Klasy DN, a tydzień wcześniej Mistrzostwa Polski ICE-Optimist i DN Junior. Na sprzyjające warunki lodowe liczymy również w ten weekend na Niegocinie:)

"Ślizg DN jest klasą pochodzącą ze Stanów Zjednoczonych. W 1936 roku dziennik „Detroit News" ogłosił wśród czytelników konkurs na konstrukcję bojera. Chodziło o matą jednostkę zdolną do żeglowania po lodach. Miała to być forma taniego wypoczynku dla całej rodziny. Projektów nadeszło wiele. Wygrał ten, na którym teraz żeglujemy. Bojer klasy DN (od skrótu nazwy gazety) zyskał sobie wielką popularność w USA i Kanadzie a obecnie w całej Europie. Do Polski DN trafił za sprawą wspomnianego już Wima Van Ackera niespotykanie wprost zapalonego bojerowca i oddanego przyjaciela Polaków i Polski, Został on odznaczony w 1973 roku odznaką „Zasłużony działacz żeglarstwa polskiego", jest on pierwszym cudzoziemcem uhonorowanym przez Zarząd PZŻ tą odznaką." - rys historyczny żeglarstwa lodowego na Warmii i Mazurach na stronie Polskiej Floty DN  www.bojery.pl.

Regaty bojerowe są rozgrywane na tak zwanym „śledziu”, to znaczy bojery trzykrotnie okrążają, przeciwnie do wskazówek zegara, dwie boje ustawione na kierunku wiatru. Start następuje pod wiatr. Połowa zawodników startuje lewym halsem na prawo a druga prawym halsem na lewo. Aby dobrze wystartować należy rozbiec się wraz z bojerem aby nabrać możliwie dużej prędkości początkowej dającej dobry „wiatr własny” umożliwiający jechanie ostro na wiatr.

Maksymalnie, w jednej grupie startuje 50 zawodników. Startujący na prawo, po zwrocie wjeżdżają na górną (nawietrzną) boję prawym halsem i ci zawodnicy mają pierwszeństwo przed zawodnikami startującymi na lewo i docierającymi do boi lewym halsem. Przy „szybkim” torze zawodnicy nie mający pierwszeństwa muszą „wpasować” się w dużą kolumnę bojerów jadących prawym halsem. Jeśli stawka zawodników nie jest rozciągnięta może dochodzić do niebezpiecznych sytuacji. Z tego też powodu zderzenia bojerów zdarzają się najczęściej przy górnej boi. Przy gładkim lodzie i przy prędkościach wiatru w granicach 7-10 m/s bojery osiągają prędkości około 100 km/h. Takie prędkości wymagają od zawodników doskonałego refleksu i dobrego opanowania bojera. Dwaj zawodnicy jadący naprzeciwko siebie zbieżnym kursem zbliżają się do siebie z prędkością około 50 m/s. Jeśli widzą się z odległości 200 metrów mają 4 sekundy na podjęcie decyzji, jak mają się wyminąć.

Boje są rozstawione na około dwa kilometry, co powoduje, że w czasie jednego biegu zawodnicy pokonują około 20 kilometrów. Dzień regatowy to około 100 kilometrów przejechanych w małym trzęsącym się pudełku. Można jednak stwierdzić, że dzięki profesjonalizmowi zawodników rzadko dochodzi do poważnych wypadków. Najczęściej skutkiem zderzeń jest uszkodzenie sprzętu. Bojer klasy DN jest jednakże tak skonstruowany, że przy zderzeniach rozpada się chroniąc zawodnika. Po uszkodzeniach bojer DN jest bardzo łatwy do naprawienia. Wiele napraw odbywa się jeszcze na lodzie i zawodnik może dalej stratować.

Polacy od wielu lat należą do światowej czołówki. Nasi zawodnicy wielokrotnie zdobywali tytuły mistrzów świata i Europy. W Polsce mamy około 100 zawodników notowanych w światowych rankingach. W Polsce mamy również jedne z najlepszych warunków do uprawiania tego sportu. Mamy dużo jezior, które zimą zamarzają, a opadu śniegu znikają dość szybko dzięki silnej operacji słonecznej.

O Monotypach trochę....
Na Niegocinie rozgrywane są również liczne regaty w klasie Monotyp XV. Ślizgi klasy Monotyp XV są jednostkami bardzo widowiskowymi i różnią się znacznie od bojerów nowych klas. Załoga Monotypa składa się z dwóch osób: sternika oraz załoganta, który pełni różne funkcje podczas lotu ślizgu. Prędkości maksymalne osiągane przy sprzyjających warunkach są naprawdę oszałamiające, ponieważ nie rzadko oscylują wokół 130 km/h. Monotyp jest konstrukcją niemałą i nie lekką, więc podczas lotu towarzyszy specyficzny odgłos wiatru oraz stukotu płóz o lód. Kto zaznał przyjemności przejażdżki taką konstrukcj,ą ten nie zapomni tego doznania na długie lata i na pewno będzie chciał je powtórzyć.

Produkcję ślizgów Monotyp XV uruchomiono w 1949 roku właśnie w Giżycku. Po swojej wspaniałej powojennej historii klasa Monotyp XV została trochę zapomniana, ze względu na wejście nowoczesnych konstrukcji typu DN, obecnie przeżywa swoją drugą młodość zarówno w Europie jak w kraju. W promieniu kilkudziesięciu kilometrów od Giżycka bez problemu znajdziemy kilkanaście „odkurzonych” i wyremontowanych ślizgów tego typu, pamiętających wczesnopowojenne stocznie, ale pojawiły się też konstrukcje całkiem nowe.

W roku 2009 Międzynarodowa Federacja Regatowa Monotyp XV przyznała Polsce organizację najbardziej prestiżowej sportowej imprezy w tej klasie ślizgów lodowych, czyli Mistrzostw Świata i Europy, które wraz Otwartymi Mistrzostwami Polski odbyły się 22-28 lutego 2009 właśnie na jez. Niegocin z biurem regat w Gospodzie pod Czarnym Łabędziem w Rydzewie. Europejska czołówka w bojerach klasy Monotyp XV po ponad trzydziestu latach zagościła w Polsce i właśnie na Mazurach. Była to najważniejsza i największa impreza zimowa na Mazurach. Profesjonalna organizacja zawodów i niezapomniane wrażenia zdecydowały o lokalizacji imprezy na Niegocinie również w roku 2010. Flota Holenderska Monotyp XV, organizatorzy Mistrzostw Świata i Europy w 2010 r. ze względu na lepsze warunki lodowe zdecydowali jednak, że zawody odbędą się w Holandii na Jeziorze Gouwzee, gdzie wybrały się również 2 nasze ekipy. W roku 2012 i 2013 odbyły się zaliczane do Pucharu Polski Międzynarodowe Bojerowe Mistrzostwa Polski w klasie Monotyp XV. W tegorocznym kalendarzu Polskiej Floty Monotyp XV zaplanowano u nas m.in.: Międzynarodowe Mistrzostwa Polski International Polish Championship 8-10 lutego 2014, Puchar Jeziora Niegocin 22-14 lutego 2014, czy Puchar Portu Ekomarina 22-24 marca 2014.

 

Małgorzata Kulas-Szyrmer
Wydział Promocji Urzędu Miejskiego w Giżycku

www.gizycko.pl